Procedura zgłoszenia alarmowego
Procedura zgłoszenia zagrożenia życia lub zdrowia.
W zdarzeniach, w których dochodzi do bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, procedura zgłoszenia powinna być następująca:
- Podajemy szczegółowo miejsce wypadku, obowiązkowo województwo, powiat, gminę i dokładny adres,
- Podajemy rodzaj wypadku (np. zderzenie się samochodów, upadek z drabiny, utonięcie. atak padaczki, itp.),
- Podajemy liczbę poszkodowanych i ich stan,
- Podajemy informację o udzielonej dotychczasowo pierwszej pomocy przedlekarskiej,
- Podajemy swojo dane personalne jako osoby wzywającej pomoc.
Zgłoszenie odbiera wykwalifikowany dyspozytor medyczny który zawsze przedstawia się numerem identyfikacyjnym. Pamiętajmy że, wszystkie rozmowy i numery telefonów są rejestrowane. Osoba wzywająca pomocy powinna pozostać na miejscu zdarzenia do momentu przybycia zespołu Ratownictwa Medycznego. W chwili przybycia ratowników musimy powiadomić załogę ambulansu o zaistniałej sytuacji i podjętych działaniach z zakresu pomocy przedlekarskiej oraz wykonywać wszystkie polecenia członków zespołu ratunkowego.
Jeżeli:
- masz potrzebę zrobienia badań
- masz skierowanie do szpitala
- nie masz siły dojść do przychodni
- potrzebujesz wypisania recepty
W powyższych przypadkach skontaktuj się ze swoim lekarzem rodzinnym.
Bezzasadnie blokując połączenie alarmowe narażasz innego człowieka, u którego w tym samym czasie jest zagrożone jego życie.
Osoby samotne muszą pamiętać o tym, że ich telefon jest jedyną drogą kontaktu z Zespołem Ratownictwa Medycznego jadącym im z pomocą. Dlatego telefon z którego wykonaliśmy zgłoszenie powinien być zawsze dostępny dla dyspozytora do czasu dotarcia ratowników medycznych do nas. Jeżeli nie jest to konieczne ( jeżeli nie musimy powiadomić innych służb) to nie wykonujmy innych połączeń i nie pozostawiajmy telefonu w miejscu w którym nie usłyszymy jego dzwonka. W telefonach stacjonarnych prawidłowo odkładajmy słuchawkę na widełki lub nie pozostawiajmy telefonu z wyłączoną możliwością odebrania połączenia. Osoby wzywające pomoc wieczorem i w nocy powinny w miarę swoich możliwości oświetlić dom i obejście aby usprawnić dotarcie ratowników medycznych na miejsce zgłoszenia.
Jeżeli w naszym sąsiedztwie mieszka osoba samotna i wiemy że jest chora lub niepełnosprawna, to jej dłuższa lub niespodziewana nieobecność jest dla nas sygnałem alarmowym. Jeżeli stwierdzimy że nie możemy nawiązać z nią komunikacji lub coś niedobrego dzieje się w jej mieszkaniu – zadzwońmy na numer alarmowy 112
Telefoniczna informacja pacjenta – 800 190 590
Telefoniczna informacja pacjenta jest to ogólnopolska całodobowa infolinia obsługująca pacjentów w sprawach związanych z działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia. Na tę infolinie pacjenci mogą zgłaszać m.in. skargi i wnioski. Można również wysłać wiadomość na adres: tip@nfz.gov.pl
Służby ratunkowe powiatu krośnieńskiego - linki do stron:
Komenda Miejska Policji w Krośnie
Bieszczadzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe