Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Procedura zgłoszenia alarmowego

Procedura zgłoszenia zagrożenia życia lub zdrowia.

W zdarzeniach, w których dochodzi do bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, procedura zgłoszenia powinna być następująca:

  • Podajemy szczegółowo miejsce wypadku, obowiązkowo województwo, powiat, gminę i dokładny adres,
  • Podajemy rodzaj wypadku (np. zderzenie się samochodów, upadek z drabiny, utonięcie. atak padaczki, itp.),
  • Podajemy liczbę poszkodowanych i ich stan,
  • Podajemy informację o udzielonej dotychczasowo pierwszej pomocy przedlekarskiej,
  • Podajemy swojo dane personalne jako osoby wzywającej pomoc.

Zgłoszenie odbiera wykwalifikowany dyspozytor medyczny który zawsze przedstawia się numerem identyfikacyjnym. Pamiętajmy że, wszystkie rozmowy i numery telefonów  są rejestrowane. Osoba wzywająca pomocy powinna pozostać na miejscu zdarzenia do momentu przybycia zespołu Ratownictwa Medycznego. W chwili przybycia ratowników musimy powiadomić załogę ambulansu o zaistniałej sytuacji i podjętych działaniach z zakresu pomocy przedlekarskiej oraz wykonywać wszystkie polecenia członków zespołu ratunkowego.

Jeżeli:

  • masz potrzebę zrobienia badań
  • masz skierowanie do szpitala
  • nie masz siły dojść do przychodni
  • potrzebujesz wypisania recepty

W powyższych przypadkach skontaktuj się ze swoim lekarzem rodzinnym.

Bezzasadnie blokując połączenie alarmowe narażasz innego człowieka, u którego w tym samym czasie jest zagrożone jego życie.

Osoby samotne muszą pamiętać o tym, że ich telefon jest jedyną drogą kontaktu z Zespołem Ratownictwa Medycznego jadącym im z pomocą. Dlatego telefon z którego wykonaliśmy zgłoszenie powinien być zawsze dostępny dla dyspozytora do czasu dotarcia ratowników medycznych do nas. Jeżeli nie jest to konieczne ( jeżeli nie musimy powiadomić innych służb) to nie wykonujmy innych połączeń i nie pozostawiajmy telefonu w miejscu w którym nie usłyszymy jego dzwonka. W telefonach stacjonarnych prawidłowo odkładajmy słuchawkę na widełki lub nie pozostawiajmy telefonu z wyłączoną możliwością odebrania połączenia. Osoby wzywające pomoc wieczorem i w nocy powinny w miarę swoich możliwości oświetlić dom i obejście aby usprawnić dotarcie ratowników medycznych na miejsce zgłoszenia.

Jeżeli w naszym sąsiedztwie mieszka osoba samotna i wiemy że jest chora lub niepełnosprawna, to jej dłuższa lub niespodziewana nieobecność jest dla nas sygnałem alarmowym. Jeżeli stwierdzimy że nie możemy nawiązać z nią  komunikacji lub coś niedobrego dzieje się w jej mieszkaniu – zadzwońmy na numer alarmowy 112

Telefoniczna informacja pacjenta 800 190 590

Telefoniczna informacja pacjenta jest to ogólnopolska całodobowa infolinia obsługująca pacjentów w sprawach związanych z działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia. Na tę infolinie pacjenci mogą zgłaszać m.in. skargi i wnioski. Można również wysłać wiadomość na adres: tip@nfz.gov.pl

Służby ratunkowe powiatu krośnieńskiego - linki do stron:

Komenda Miejska Policji w Krośnie

Bieszczadzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe

Grupa Bieszczadzka GOPR

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krośnie

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe